Aktualności

  • Żurek staropolski na zakwasie z mąki gryczanej

    Żurek staropolski na zakwasie z mąki gryczanej

    Zakwas: 5 łyżek maki gryczanej 5 ząbków czosnku 4 liście laurowe 10 ziarenek ziela angielskiego 2 łyżki wody z kapusty kiszonej lub ogórków kiszonych 700 ml letniej wody Wszystkie składniki umieszczamy w szklanym słoiku i przykrywamy gazą. Raz dziennie mieszamy drewniana łyżką. Gdy pachnie słodko-kwaśno jest gotowy do użycia, po około 5 dniach. Ja zawsze zostawiam sobie odrobinę zakwasu i zamiast wody z kapusty czy ogórków dodaje do kolejnego. Przygotowujemy wywar warzywny, czyli gotujemy wodę z włoszczyzną, możemy odcedzić. Dodajemy zakwas, zagotowujemy, następnie śmietanę, grzyby leśne, sól, pieprz i dużo majeranku. Ponownie zagotowujemy i gotowe.   Smacznego 🙂        
  • O fobii cholesterolowej…

    O fobii cholesterolowej…

    Cholesterol jest konieczną do życia substancją budulcową. W 3/4 wytwarzany jest w wątrobie, a tylko w 1/4 dostarczany z pożywienia. Aby cholesterol mógł być transportowany przez krew do organów wiąże się z białkiem transportującym. Białko transportujące z wątroby do organów nazywa się LDL, natomiast zbierające cholesterol z komórek ciała w drodze powrotnej do wątroby HDL, gdzie może być powtórnie wykorzystany. Cholesterol jest konieczny do prawidłowego trawienia i wchłaniania tłuszczy oraz witamin rozpuszczalnych w tłuszczach. Do czego potrzebujemy cholesterolu?
    • Błona komórkowa każdej komórki składa się w 90% z cholesterolu
    • Warunkuje poprawna pracę receptorów serotoniny
    • Istotnie wpływa na pamięć i procesy myślowe
    • Jest prekursorem witaminy D (dzisiaj 80% ludzi ma jej niedobory)
    • Jest potrzebny do produkcji pregnenolonu, który jest prekursorem hormonów płciowych, estradiol, progesteron, testosteron, (bezpłodność, problemy z miesiączki)
    • Jest potrzebny do syntezy kortyzolu oraz budowy aldosteronu (kontroluje równowagę minerałów oraz ciśnienie krwi)
    • Niski poziom cholesterolu przyczynia się do problemów psychicznych w tym stanów depresyjnych
    Wysoki poziom cholesterolu nie ma nic wspólnego z cholesterolem dostarczanym z pożywienia i jest on wynikiem stanów zapalnych w układzie krwionośnym oraz pracy wątroby. Problemem nie jest ilość tłuszczu w diecie a jego rodzaj: tłuszcze trans, nadmiar omegi 6 z olejów roślinnych, margaryn itp. To one przyczyniają się do stanów zapalnych i to one znajdowane są w blaszce miażdżycowej nie cholesterol! Ponadto na wysoki poziom cholesterolu wpływa jedzenie dużej ilość węglowodanów (cukier, syrop glukozowo-fruktozy, makarony, chleb, słodzone napoje itp.) Trójglicerydy powstają z węglowodanów, nie z tłuszczy! Miażdżyca nie jest wynikiem wysokiego cholesterolu a dużej ilości stanów zapalnych. Dlatego wysoki cholesterol jest skutkiem a nie przyczyna wiec jeżeli chcemy zając się przyczyną, zajmijmy się zbijaniem stanów zapalnych! Ponadto wiele bardzo dużych badań, w tym Women's Health Initiative Dietary Modification Trial, ośmioletnie badanie 49 000 kobiet, Nurses' Health Study i Health Professionals Follow-up Study, nie wykazuje związku pomiędzy ilością pobieranych z pożywieniem kalorii w postaci tłuszczu a ryzykiem raka, chorób serca czy wzrostem masy. The Nutrition Source, strona utrzymywana przez Department of Nutrition przy Harvard School of Public Health, podsumowuje obecny pogląd na wpływ tłuszczu następującymi słowami: „Szczegółowe badania, z których wiele przeprowadzono w Harvardzie, ukazują, że całkowita ilość tłuszczu w diecie w rzeczywistości nie wiąże się z masą ciała ani chorobą”. cdn
  • Dlaczego nie mogę schudnąć??

    Dlaczego nie mogę schudnąć??

    Dlaczego pomimo nienagannej diety, dopracowanej suplementacji oraz regularnej aktywności fizycznej nie możesz schudnąć. Odpowiedzi jest wiele. Najczęściej problem jest w Twojej głowie. Będąc na diecie z góry nastawiasz się na miesiące katorgi, konieczności zrezygnowania z ulubionych potraw a także odmawiania sobie wszystkiego co lubisz. Takie podejście z góry skazuje Cię na porażkę. Dodatkowo możesz też mieć problem z wyliczenie odpowiedniej ilości kalorii. Ważny jest skład ciała (analiza składu ciała), osoby o niższej zawartości tkanki tłuszczowej a wyższej mięśniowej będą spalały więcej kalorii ponieważ mięśnie są bardziej energochłonne. Często na tym etapie są problemy z wyliczaniem ppm , cpm,  pal – każdy subiektywnie odczuwa ciężkość treningu.  Zapotrzebowania kaloryczne w cyferkach to jedno a hormony to drugie. I tutaj należy zwrócić uwagę przede wszystkim na działanie hormonów tarczycy -> konwersja Ft4->Ft3, kortyzol, insulinę a także leptynę. Ale to jeszcze nie wszystko. Powodów, dla których nie może schudnąć jest zdecydowanie więcej, najczęstsze problemy to:
    • tarczyca
    • nadnercza
    • dysbiozę jelitowa,
    • trawienie, wchłanianie, nietolerancje pokarmowe,
    • choroby autoimmunizacyjne,
    • stany zapalne.
    Dlatego zmniejszanie podaży kalorii czy restrykcyjne diety czasami przynoszą odwrotne efekty do zamierzonego. Waga co prawdę może spadać ale wraz z nią spada poziom Twojej energii, pogarsza się samopoczucie i zdrowie. Należy tez zwrócić uwagę, że możesz dostarczać sobie odpowiednią ilość kalorii lub nawet za dużo ale produktów słabo odżywczych w białka, minerały czy witaminy. Po pewnym czasie Twój organizm zacznie Cię sygnalizować o tym że powinieneś jeść więcej. W efekcie jesteś cały czas głodny i zły (bo człowiek głodny to człowiek zły :D), do tego często masz nadwagą ale tak naprawdę jesteś niedożywiony. Najważniejsza jest jakość jedzenia a nie jego ilość. Jedzenie powinno Cię odżywiać, być prawdziwym pokarmem a nie tylko sztucznym chwilowym zapychaczem. Uważam, że jakbyśmy jedli prawdziwe pokarmy uniknęlibyśmy wielu chorób i otyłości! Odpowiednio zbilansowana dieta, bogata w wartości odżywcze to klucz do zdrowia i smukłej sylwetki!! Z miłą chęcią pomogę znaleźć Ci przyczynę Twoich problemów ze zdrowiem czy też utrzymaniem odpowiedniej masy ciała  - razem ustalimy odpowiednia strategię działania.  Przejmij kontrole nad własnym życiem, dieta i zbędnymi kilogramami! Zapraszam do kontaktu 🙂
  • Analiza składu ciała

    Analiza składu ciała

    Analiza składu ciała wykonywana jest za pomocą metody BIA analizatorem firmy InBody170

    Skład ciała jest bardzo ważny i pomaga w zrozumieniu jak schudnąć w zdrowy sposób. Sama dieta może doprowadzić do utraty wody oraz beztłuszczowej masy ciała (oba elementy są bardzo ważne dla zdrowego funkcjonowania organizmu). InBody170 pozwala monitorować utratę masy ciała poprzez pomiar tłuszczu w sposób gwarantujący utratę tkanki tłuszczowej. Poprzez śledzenie nie tylko utraty masy ciała, ale również składu ciała, możemy otrzymać idealny typ ciała, (wraz z wysoką ilością beztłuszczowej masy ciała oraz małą ilością tkanki tłuszczowej).
     Bezpośredni segmentalny pomiar przez impedancję każdego z segemntów (4 kończyn i tułowia) czyni wyniki absolutnie dokładnymi.
    Dzięki analizie składu ciała możliwy jest m.in. pomiar: ? masy ciała, ? masy tkanki tłuszczowej, ? całkowitej zawartość wody w organizmie, ? zawartości białka i substancji mineralnych, ? beztłuszczowej masa ciała, ? poziomu tłuszczu wisceralnego, ? podstawowej przemiany materii (BMR), ? segmentalnej beztłuszczowej masy ciała, ? segmentalnej tłuszczowej masy ciała, ? kontrola mięśniowo- tłuszczowa.

    Aby analiza składu ciała była jak najbardziej  rzetelna należy:

    • Być na czczo lub co najmniej 2 h po posiłku
    • Najlepiej w godzinach porannych, jeśli nie ma takiej możliwości to o stałej porze
    • Po wypróżnianiu się
    • Przed wysiłkiem fizycznym
    • Ograniczyć spożycie dużej ilości płynów do godziny przed badaniem (kilka łyków nie zmieni wyników ale szklanka wody już może to zrobić)
    • Zdjąć ciężkie akcesoria, np. klucze z kieszeni, telefon, zegarek
    • Nie badać się w trakcie miesiączki ani też na 2-3 dni przed i po (pomiar nie będzie adekwatny do rzeczywistości)

    Bezwzględny zakaz wykonywania badania metoda bioelektrycznej impedancji u osób z rozrusznikami serca oraz innymi urządzeniami elektrycznymi w jamie brzusznej typu ?Ability?

Moje przepisy

  • Tarta z kremem czekoladowym bez pieczenia

    Tarta z kremem czekoladowym bez pieczenia

    Ze swoimi przepisami mam mały problem ponieważ zazwyczaj ponosi mnie fantazja i nie zapamietuję dokładnie proporcji. Spontanicznie dodaje różne składniki tak żeby było smacznie. 🙂 Podam dwa sposoby na zrobienie spodu tarty bez thermomixa i z użyciem thermomixa. Potrzebujemy forme do tarty o średnicy 26 cm.   Składniki: Spód: 300gr wiórek kokosowych 150 gr oleju kokosowego nierafinowanego 1 łyżeczka miodu   Krem czekoladowy: 1 tabliczka gorzkiej czekolady 1 puszka mleka kokosowego część stała 1 łyżeczka miodu   Dodatki: U mnie były wiśnie suszone i nasiona słonecznika   Wykonanie: Wiórka, olej i miód wrzucamy do termomixa i miksujemy obrót 10/30 sek, powstałe ciasto powinno być lepkie tak żeby z łatwościa mozna było wyłozyć formę do tarty. Wkładamy do zamrażalnika na 10 minut. Czekoladę rozpuszczamy w kąpieli wodnej, nastepnie dodajemy stałą cześć mleka kokosowego i miód. Mieszamy do uzyskania jednolitej konsystencji. Wylewamy na schłodzony spód tarty. Układamy dodatki i wstawiamy do lodówki na około 20-30 min, krem w tym czasie powinien zgęstnieć.   Wersja bez thermomixa: Olej kokosowy musimy rozpuscić a zamiast wiórek możemy użyc mąki kokosowej. Dajcie znać czy wyszła i smakowała?? A jesli publikujecie na portalach społecznosciowych zdjecia potrw z moich przepisów, tagujcie mnie z miłą chęcia popatrze na Wasze wykonanie 🙂            
  • Żurek staropolski na zakwasie z mąki gryczanej

    Żurek staropolski na zakwasie z mąki gryczanej

    Zakwas: 5 łyżek maki gryczanej 5 ząbków czosnku 4 liście laurowe 10 ziarenek ziela angielskiego 2 łyżki wody z kapusty kiszonej lub ogórków kiszonych 700 ml letniej wody Wszystkie składniki umieszczamy w szklanym słoiku i przykrywamy gazą. Raz dziennie mieszamy drewniana łyżką. Gdy pachnie słodko-kwaśno jest gotowy do użycia, po około 5 dniach. Ja zawsze zostawiam sobie odrobinę zakwasu i zamiast wody z kapusty czy ogórków dodaje do kolejnego. Przygotowujemy wywar warzywny, czyli gotujemy wodę z włoszczyzną, możemy odcedzić. Dodajemy zakwas, zagotowujemy, następnie śmietanę, grzyby leśne, sól, pieprz i dużo majeranku. Ponownie zagotowujemy i gotowe.   Smacznego 🙂        
  • Magiczne gwiazdki – fit

    Magiczne gwiazdki – fit

    Od jakiegoś czasu sklepowe słodycze w ogóle do mnie nie przemawiają, dużo większą radość sprawa mi zrobienie czegoś słodkiego samodzielnie. Dzisiejsza moja propozycja to fit magiczne gwiazdki. Składniki: olej kokosowy nierafinowany 1 duża łyżka (ok. 30 gr) odżywka białkowa 1 miarka (30 gr) - u mnie czekolada i pomarańcza Przygotowanie: Olej rozpuszczamy, dodajemy odżywkę białkową i mieszamy do całkowitego połączenia składników. Rozlewamy do foremek i wkładami do zamrażalnika na około 15 min. Smacznego 🙂
  • Kasza gryczana w greckim stylu

    Kasza gryczana w greckim stylu

    Dzisiejsza moja propozycja to posiłek węglowodanowy w stylu greckim. Dlaczego greckim ponieważ ser typu "feta" w towarzystwie oliwek i pomidora kojarzy mi się z Grecją i sałatką grecką 🙂   Składniki: Kasza gryczana biała (niepalona) 1 cebula 3-4 ząbki czosnku 2 garście szpinaku baby kilka pomidorków koktajlowych 2 plasterki sera typu "feta" kilka oliwek   Przygotowanie: Kaszę gotujemy w wodzie według przepisu na opakowaniu. Na patelni na dobrze rozgrzanym oleju kokosowym podsmażamy pokrojoną cebulę następnie dorzucamy szpinak baby, pomidorki koktajlowe przekrojone na pół i czosnek. Na samym końcu dodajemy pokrojoną fetę i oliwki i łączymy wszystko z ugotowana kaszą. Smacznego!      

Niniejsza strona używa ciasteczek w celu poprawnego funkcjonowania. Dowiedz się więcej...

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close